سه‌شنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۹۲

تقویم آشپزخانه

 یک زن تحصیلکرده باشد یا نباشد، هنرمند باشد یا نباشد دلش بخواهد خانه داری کند یا نخواهد باید خوب به خاطر بسپارد "آشپزخانه" اولین اتاق خصوصی او در خانه ست که باید بیشتر از هر جای دیگر در آن وقت بگذراند. شستشو و رفت و روب می شود عادت هر روزش!  می باید از حالت مدرن در بیاید، بی خیال ناخن های مانیکور شده اش شود، قید نرمی دستهای نازنین و انگشت های باریک و ظریف اش را بزند. سیم بیاندازد ته قابلمه ها، ته مانده چسبیده به ظرف غذا ها را دربیاورد. هر از چندی با اسید سینک و سنگ ها را تمیز کند. تفاله گیر چای را بشوید. کف و کاشی ها را بسابد تا اثر از چربی به جای نماند. اجاق خانه را گرم نگه دارد.برنج دم کند ، عطر غذاهایش محله را پر کند. او یک زن ست می باید نیم بیشتری از هنرهایش را از چارچوب آشپزخانه و قاب گرد بشقاب ها به نمایش بگذارد. شاید چون بیشتر از هر کاری در خانه "آشپزی" می کند، پیوسته و بلا انتقطاع برای هر نوبت غذا، وگرنه اعضای خانه گرسنه می مانند و قلب مهربان زن تحمل زجر دادن دیگران را ندارد. زن کجاست؟ جایگاهش کجاست؟ یک ضرب المثل انگلیسی می گوید زن "پابرهنه" و "حامله" در آشپزخانه ست! اینطور بیشتر به دل می نشیند آیا؟! جوابی برای سوال ندارم. یعنی دارم ولی خیلی مفصل!نمی دانم. خب خودم از شستن قابلمه ها متنفرم! وهنرهایم را هم از قاب ظرف و ظروف پراکنده نمی کنم، ولی یک چیزهای سنتی ایی هست که دوست دارم من هم در تهیه اش سهمی داشته باشم. البته بخشی از آنچه دوست دارم درست کنم طبق عادت ست و بخشی دیگر به مانند ثبت یک رکود ست. وقتی ایران نبودم اینقدر دلم سکنجبین می خواست که بارها نقشه کشیدم اگر یک جایی سکنجبین دیدم بطری اش را مثل بطری آب معدنی سر بکشم. نمی دانم چرا اینقدر ولع سکنجبینی داشتم! حالا که برگشتم هر نوع مواد اولیه ی سنتی-دست سازی که بخواهم هست هر چه بخواهم درست میکنم. کمی فکر کردم دیدم یک تقویم آشپزخانه باید درست کنم. اردیبهشت: تهیه خلال باقالا، تهیه نخود فرنگی های تازه، تهیه مربا بالنگخرداد:آلبالو برای تهیه مربا و شهد برای شربت، همینطور لواشکاواخر تیر و اوایل مرداد: تهیه غوره و آب غوره، تهیه سبزی های خشک معطر.شهریور: گوجه فرنگی برای تهیه رب گوجه، آلو برای لواشکمهر: لیمو برای تهیه آب لیموآبان: ذرت برای تهیه ذرت مخصوص سوپ و احیانا ذرت مکزیکیعلاوه بر اینکه هر وقت سال که خواستم ترشی  و سکنجبین هم درست میکنم. این تقریبا خلاصه ای ست از تقویم آشپزخانه در خانه کوچک ما. این هم یک عکس از تهیه آبغوره امسال.البته این اولین بار ست که آبغوره درست کردم.می خواستم به خودم ثابت کنم من هم می توانم آب غوره درست کنم!





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر